Ondanks alle grappen over missende schroefjes blijft IKEA onverminderd populair, met dank aan goede prijs-kwaliteitverhouding.
Om precies op dat punt uit te komen, maakt het bedrijf op elk punt in het designproces een paar strenge keuzes.
Als je binnenloopt bij een IKEA, zul je tafels en stoelen tegenkomen voor soms de helft van wat de concurrentie vraagt. De beroemde Klippan-bank kost slechts 179 euro. In een ‘echte’ meubelwinkel begint een bank vaak pas bij 750 euro.
Hoe doet IKEA dat toch?
Het korte antwoord: slim ontwerpen.
Het vertrekpunt is de prijs, dan volgt het ontwerp. De Zweedse meubelgigant probeert voor elk budget een product te maken in elke categorie. Want naast de Klippan is er ook de Stocksund van 500 euro of de Karlskrona voor 1.200 euro.
Gedurende het hele proces houden de ontwerpers de geplande maximumprijs in het oog.
Uiteraard maakt het ook een enorm verschil dat je je spullen zelf in elkaar moet zetten. De platte pakketten schelen IKEA een ongekend fortuin op logistieke kosten die andere meubelzaken wel moeten incalculeren. Niet alleen van de winkel naar jouw huis, maar ook tijdens alle stappen van het productie- en verkoopproces.
Hier nog een aantal slimmigheden van de oorspronkelijk Zweedse - maar in Nederland geregistreerde - multinational:
IKEA-ontwerpers werken vanuit een bepaalde prijs. Tijdens het ontwerpproces bewaken ze dat doel.
Bron: IKEA
Het hout dat IKEA gebruikt, bestaat uit een honingraatpatroon met dunne laagjes houtplaten, een goedkopere productietechniek dan massief hout.
Het bedrijf maakt heel veel exemplaren van allerlei soorten artikelen, waardoor het enorme kortingen kan bedingen.
Alle producten passen in een compleet platte verpakking, zodat het eenvoudig te stapelen is voor vervoer en opslag.
IKEA huurt ook minder winkelpersoneel in dan vergelijkbare ketens. Consumenten lopen rond door de winkel en halen hun spullen later zelf op.
Alle informatie die je wil weten staat daarom al op de labels en prijskaartjes.
IKEA-spullen inladen, vervoeren, uitladen en ten slotte in elkaar zetten is niet de fijnste bezigheid. Maar dat jij het doet, betekent dat je niet iemand anders daarvoor hoeft te betalen.
Bron: Business Insider